بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان
بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان
محتواي آموزشي کلاس چهارم ابتدايي نسبت به سال هاي قبل پيچيده تر و داراي مباحث مفهومي بيشتري نيز مي باشد. به عبارت ديگر حجم سنگيني از دادهها و اطلاعات به يکباره در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد که در صورت عدم آموزش صحيح و با گذشت زمان تمامي مطالب تدريس شده به فراموشي سپرده مي شوند.
بنابراين آنچه حائز اهميت است به کارگيري روش هاي نوين آموزشي و بهرهمندي از ابزارهاي کمک آموزشي مي باشد، ضمن آنکه فرايند آموزش را تکميل مي کنند، مسير يادگيري را نيز براي دانش آموزان کلاس چهارمي مهيا مي سازند. به عنوان مثال آموزش مشارکتي و استفاده از کاربرگ چهارم دبستان به عنوان يکي از سادهترين و درعين حال يکي از موثرترين روشها و کارآمدترين محصولات کمک آموزشي مي باشد که تاثير بسزايي در يادگيري دانش آموزان دارد. در ادامه بحث به بررسي روش هاي کارآمد آموزش و معرفي کاربرگ به عنوان يکي از ابزارهاي کمک آموزشي موثر درزمينه بهبود يادگيري دروس چهارم دبستان خواهيم پرداخت.
به کارگيري روش هاي نوين تدريس
دانش آموزان حال حاضر نيازهاي آموزشي متفاوت تري نسبت به دانش آموزان در گذشته دارند لذا بر طرف نمودن نيازهاي آموزشي اين گروه از دانش آموزان مستلزم به کارگيري متدهاي نوين آموزشي مي باشد. بر اساس نتايج و بازخوردهاي بدست آمده روش آموزشي موثر و قابل قبول است که دانش آموزان را به نحوي درگير فرايند تدريس نمايد و نقشي موثر و کارا در جريان تدريس داشته باشند.
آموزش همراه با بازي، تدريس مشارکتي و فعال، تدريس اکتشافي و يادگيري معکوس از جمله تکنيک هاي آموزش تعاملي هستند که باعث افزايش مشارکت دانش آموزان در فعاليتهاي کلاسي مي شوند. ضمن آنکه با بهرهگيري از اين روش هاي آموزشي و از طريق ايجاد يک فضاي آموزشي جذاب و کلاس پويا زمينه براي داشتن دانش آموزان فعال و علاقه مند به يادگيري فراهم مي شود.
دانش آموزان کلاس چهارمي با توجه به اقتضاي سني که دارند، در مورد مسائل و جزئيات بسيار کنجکاو بوده و به دنبال يادگيري و اثبات مباحث علمي هستند. معلمين با برگزاري کلاس درس در فضاهاي مختلف موجود در مدرسه مانند حياط، آزمايشگاه، کتابخانه و …، ايجاد تنوع در روش تدريس، انجام چالش همراه با آزمايش هاي متعدد و ايجاد فرصت کسب تجربه مي توانند پاسخگوي کنجکاوي و نيازهاي آموزشي دانش آموزان نيز باشند.
ضمن آنکه در اين مسير براي هموارسازي فرايند يادگيري بهتر است از ابزارهاي کمک آموزشي همچون فيلم ها و نرم افزارهاي آموزشي، کاربرگ دبستان و … بهره جست.
استفاده از کاربرگ چهارم دبستان
کاربرگ دبستان مجموعهاي از تکاليف هدفمند و برنامه ريزي شده مي باشد که بر اساس بودجه بندي دروس و نيازهاي آموزشي دانش آموزان تهيه شده و به صورت هفتگي و يا ماهانه در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
کاربرگ چهارم دبستان نشانه يک ابزار کارآمد و موثر براي جمع بندي و دورهي مطالب درسي مي باشد که دانش آموزان در طول يک هفته فراگرفتهاند. حل تمرين و نمونه سوالات کاربرگ زمينه را براي سنجش و خود ارزيابي دانش آموزان فراهم ميکند ضمن آنکه اين فرصت را به معلمين ميدهد تا نقاط قوت و ضعف دانش آموزان را شناسايي نمايند و در کوتاه مدت مشکلات آنها را برطرف کنند.
تا کنون استفاده از کاربرگ اثربخشي قابل توجهي در فرايند يادگيري دانش آموزان داشته و با ساختار و محتواي طبقه بندي شدهاي که دارد، باعث فهم عميق تر مطالب مي شود. يکي از دغدغههاي دانش آموزان کلاس چهارمي يادگيري جامع و کامل مطالب و صد البته نهادينه سازي اطلاعات درسي مي باشد، حل تمرينها و نمونه سوالات کاربرگ ها فرصت بيشتري را براي تکرار و دورهي محتواي درسي کتاب فراهم مي آورد و باعث تثبيت مطالب در حافظهي بلند مدت دانش آموزان مي شود.
فضاي يادگيري جذاب و چالش برانگيز دانش آموزان را به همکاري و مشارکت در فرايند يادگيري تشويث مي نمايد و مسير آموزش را براي معلمين نيز هموار مي سازد، کاربرگ چهارم دبستان نشانه از جمله ابزارهاي کمک آموزشي است که اين امکان را براي دانش آموزان و معلمين به وجود مي آورد و فرصت را براي داشتن يک کلاس فعال و پويا فراهم مي کند.
روش ها وابزارهاي کمک آموزشي متعددي هستند که در بهبود فرايند يادگيري مباحث چهارم دبستان مي توانند تاثيرگذار باشند، لذا شايسته است با در نظر گرفتن امکانات، توانمندي و نيازمندي هاي دانش آموزان به صورت هدفمند و با برنامه ريزي درست از آنها بهره جست.