ابزارهاي آموزشي مورد نياز کلاس سوم دبستان
ابزارهاي آموزشي مورد نياز کلاس سوم دبستان
در حال حاضر با توسعه روش هاي نوين آموزشي بهره مندي از محصولات و ابزارهاي کمک آموزشي در فرايند يادگيري جايگاه و اهميت بسيار ويژهاي پيدا کرده است و به نوعي تکميل کنندهي فرايند تدريس مي باشد. از طرفي به دليل نقش مهم آموزش مفهومي و تعاملي در مقطع دبستان استفاده از ابزارهاي کمک آموزشي بيش از پيش ضرورت پيدا کرده است.
ضمن آنکه در پايه سوم دبستان بچهها با مباحث متفاوت تر و بيشتري نسبت به سال گذشته سرو کار دارند و اهميت يادگيري مباحث پايهاي در برخي از دروس مانند رياضي چندين برابر مي شود.
تجربيات و نتايج حاصل از به کارگيري ابزارهاي کمک آموزشي در کلاس هاي درس ثابت نموده است که بهرهمندي از ابزارهاي کمک آموزشي کمک شاياني به ايجاد فضاي شاد و جذاب آموزشي به ويژه براي دانش آموزان دبستاني نموده است. لذا تاثير ابزارهاي کمک آموزشي را نمي توان ناديده گرفت.
در ادامه اين بحث قصد داريم به بررسي تاثيرات مثبت و معرفي ابزارهاي کمک آموزشي بپردازيم.
فوايد و تاثيرات استفاده از ابزارهاي کمک آموزشي
ابزارهاي کمک آموزشي متعددي هستند که باعث يادگيري آسان و بهبود توانمندي هاي دانش آموزان شدهاند که هر يک از آنها با توجه به ساختاري که دارند داراي قابليت هاي متعددي نيز مي باشند، ضمن آنکه بهرهمندي از آنها در موقعيتهاي مختلف با توجه به نيازهاي آموزشي و سطح علمي دانشآموزان، زمان در دسترس و ساير موارد متفاوت مي باشد. از جمله تاثيرات سازندهي محصولات کمک آموزشي در فرايند تدريس کلاس سوم دبستان با توجه به محتواي آموزشي اين پايه و توجه به اقتضاي سني دانش آموزان مي توان به موارد زير اشاره کرد:
- يادگيري مفهومي و فهم عميق تر مطالب علمي
- ايجاد فضاي شاد و جذاب آموزشي
- افزايش علاقه مندي دانش آموزان به يادگيري
- آموزش غيرمستقيم و تثبيت مطالب در ناخودآگاه دانش آموزان
- ايجاد فرصت براي مشارکت دانش آموزان در فرايند تدريس
- امکان يادگيري آسان و انتقال ساده مفاهيم
موثرترين ابزارهاي کمک آموزشي سوم دبستان
کاربرگ دبستان و سي دي هاي آموزشي از کارآمدترين محصولات کمک آموزشي هستند که هر يک از آنها به نوبهي خود تاثير چشمگيري در بهبود فرايند يادگيري دارند.
کاربرگ سوم دبستان
پيک آدينه يا کاربرگ دبستان يکي از بهترين ابزارهاي کمک آموزشي مي باشد که در سال هاي اخير طرفداران بسياري بين معلمين و دانش آموزان دبستاني پيدا کرده است. پيک آدينه يک تکليف هدفمند و برنامهريزي شده مي باشد که براساس بودجه بندي سرفصل هاي کتاب درسي سوم دبستان و با رعايت استانداردهاي آموزشي به صورت هفتگي و يا ماهانه بنا به صلاح ديد معلم ارائه مي شود.
با توجه به تنوع و حجم مطالب کتابهاي سال سوم دبستان، کاربرگ سوم دبستان با توجه به ساختار و محتواي طبقه بندي شده يکي از ابزارهاي فوق العاده کاربردي براي دوره، مرور و جمع بندي مطالب کتاب به صورت هفتگي در پايان هر هفته آموزشي مي باشد، لذا همين امر يادگيري را تثبيت مي نمايد. ضمن آنکه دانش آموزان با مجموعهاي از تمرين ها و نمونه سوالات سر و کار داشته که ضمن آشنايي بيشتر با سوالات امتحاني فرصتي براي شناسايي نقاط قوت، ضعف و همينطور رفع اشکالات پيش مي آيد.
از ديگر مزيتهاي کاربرگ سوم دبستان مي توان به تاثيرگذاري آن در تدريس مشارکتي و صد البته مديريت بهتر زمان و کلاس درس توسط معلم اشاره کرد.
نرم افزارها و فيلم هاي آموزشي
از ديگر ابزارهاي کمک آموزشي مي توان به محتواي سمعي و بصري اشاره کرد که در قالب فيلم و نرم افزارهاي آموزشي عرضه مي شوند. اين مجموعه آموزشي علاوه بر اين که براي دانش آموزان جذابيت بالايي دارد باعث ايجاد علاقه مندي آنها به درس مي شود، اين ابزار آموزشي از طريق آموزش مفهومي و تصويري مباحث درسي را به بياني ساده و قابل فهم به دانش آموزان انتقال مي دهد و مسير يادگيري را براي آنها هموار مي سازد.
ضمن آنکه با توسعه روش يادگيري معکوس اهميت استفاده از مجموعه فيلم ها و نرم افزارهاي کمک آموزشي چندين برابر شده است.
ابزارهاي کمک آموزشي تاثيرگذار در حوزهي آموزشي بسيار متعدد و متنوع هستند که به هيچ عنوان نمي توان قابليت هاي آن ها را ناديده گرفت، با اين حال بر اساس تجربيات حاصل مي توان گفت که کاربرگ ( پيک آدينه) و فيلم هاي آموزشي از تاثيرگذارترين ابزارهاي کمک آموزشي سال سوم دبستان هستند که مسير يادگيري را هموار ساخته و باعث ارتقاي سطح علمي دانش آموزان مي شود.